Amazon kennen we als grote e-commerce speler wereldwijd en sinds kort ook actief met een warehouse in Nederland. Amazon gebruikt zijn logistieke slagkracht ook voor het goede doel om essentiële producten naar non-profitorganisaties en partners te sturen bij natuurrampen.
Opening Amazon Disaster Relief Hub
Wereldwijd had Amazon al dergelijke relief centers en nu ook in Europa. Het nieuwste hulgoederen warehouse staat in Rheinberg, Duitsland en is gevestigd in het Amazon fulfilment center. Bettina Stix, hoofd van Amazon Disaster Relief: “De opening van deze DRH in Duitsland stelt ons in staat om nog sneller en efficiënter te reageren op rampen in Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika.”
De DRH, een speciale locatie binnen het logistieke netwerk van Amazon, dient als opslagplaats voor producten die het hardst nodig zijn na zware stormen, aardbevingen en andere noodsituaties, waardoor ze snel kunnen worden verpakt en gedistribueerd.
De opening van deze DRH in Duitsland stelt ons in staat om nog sneller en efficiënter te reageren op rampen in Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika
Efficiëntere hulpverlening door logistiek
Stix: “Natuurrampen komen steeds vaker voor en hebben steeds ernstiger gevolgen. Met behulp van onze wereldwijde inventaris, logistieke infrastructuur en technologie, ondersteunen we gemeenschappen die getroffen worden door deze noodsituaties. We hebben intensief samengewerkt met lokale en internationale hulporganisaties om hun behoeften te begrijpen en de meest gevraagde producten in kaart te brengen. De opening van deze DRH in Duitsland stelt ons in staat om nog sneller en efficiënter te reageren op rampen in Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika.”
Amazon warehouse hulpgoederen
De nieuwe hub beslaat 2.000 vierkante meter en is speciaal voorbereid om hulp te bieden bij veelvoorkomende natuurrampen in Europa, zoals overstromingen en bosbranden. Onder de opgeslagen artikelen bevinden zich benodigdheden voor onderdak, hygiënekits en schoonmaakartikelen. Door analyse van producten die sinds 2017 zijn gevraagd bij natuurrampen, heeft Amazon vastgesteld dat meer dan 80% van de benodigde artikelen consistent zijn. Met behulp van eigen data en informatie van noodhulporganisaties heeft Amazon miljoenen hulpgoederen klaarliggen voor snelle verzending naar getroffen gemeenschappen.
![](https://www.warehousetotaal.nl/wp-content/uploads/2024/03/amazon-hulpgoederen-1024x523.jpg)
Samenwerking Amazon met Internationale hulporganisaties
Amazon werkt samen met nationale en internationale hulporganisaties, zoals het Rode Kruis, Save the Children en de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) Jeanette Camarillo, adjunct-directeur van het Department of Humanitarian Response and Recovery bij IOM: “De oprichting van deze hub markeert een belangrijke mijlpaal in onze lopende samenwerking. Ik ben verheugd dat IOM een strategische partner wordt in zo’n cruciaal initiatief. Ons gezamenlijke werk op het gebied van rampenbestrijding en noodoperaties in de afgelopen jaren heeft een sterke basis gelegd voor onze toekomstige gezamenlijke inspanningen.”
Online doneren
Naast het doneren van producten en logistieke diensten, maakt Amazon het ook eenvoudig voor klanten om via de online winkels van het bedrijf producten te doneren. In reactie op de Russische invasie in Oekraïne hebben klanten uit heel Europa duizenden producten via Amazon gestuurd naar hulppartners voor distributie aan ontheemde Oekraïense gezinnen.
Amazon cloud hulp
Amazon verbetert ook met behulp van cloudtechnologie van Amazon Web Services (AWS). AWS werkt samen met organisaties om cloud computing-oplossingen te ontwikkelen die de hulpverlening bij rampen verbeteren, zoals apparaten met Alexa om orkaanwaarschuwingen te ontvangen en bloeddonaties te plannen, zoals bijvoorbeeld in samenwerking met het Amerikaanse Rode Kruis.